Ny kampagne skal vække pigerne
Jul 7th, 2011 by Dorte Toft
To ministre, Ingeniørforeningen, Dansk Industri, DTU og Experimentarium satser på at få gjort en forskel. Flere piger skal få lyst til at vælge en uddannelsen inden for naturvidenskab og teknik. Ja, vi har hørt det før, men kampagnen har en duft af praksis også.
Konceptet er, at et antal piger, der går i 8. klasse, først inviteres ind til en praktikmesse på Experimentarium og derefter får de et praktikophold hos en virksomhed.
Jeg har berettet om projektet på min business-blog.
Hvor omfattende projektet bliver, om stort eller småt, fremgår endnu ikke.
I øvrigt er Experimentarium involveret også i et andet projekt lidt i samme boldgade. Der er tale om et EU-projekt med navnet Twist – Towards Women in Science & Tech. Projektet skal skabe mere viden om kvinders rolle og repræsentation inden for disse områder.
Så vidt jeg ved, har EU-bevilget i alt 3 millioner Euro til satsningen, der finder sted i en række lande. Tag et kig på det danske Twist-websted og giv lyd, hvis noget presser på.
PS: Husk, at Lykkelig-bogen kan downloades gratis her (se link nederst på webside). Har du en iPhone, så download app’en “Bøger by Gyldendal” her og kig så efter Lykkelig i nørdland. Og jovist. Også gratis i den version:-)
[…] kønsforskelle og motivation inden for natur- og teknik fag til de skoler, der inddrages i den nye kampagne som via praktik skal friste pigerne til utraditionelle […]