Når fordomme blænder for matematiklærerens udsyn
Apr 11th, 2012 by Dorte Toft
Endnu en undersøgelse dokumenterer eksistensen af fordommen, der går på, at piger ikke er så gode til matematik som drenge. Heller ikke selv om de er det. Denne gang gælder det desværre matematiklærere, altså dem, der i høj grad kan gøre en forskel på, om piger opgiver eller kryr på med matematikken og andre “hårde” fag.
Den aktuelle undersøgelse handler udelukkende om den hvide mand og kvinde. Videnskab.dk skriver her om undersøgelsen, der er foretaget af et forskerhold.
Holdet har analyseret data indsamlet som en del af National Educational Longitudinal Study of af 2002, og bag det står det amerikanske National Center for Education Statistics. Videnskab.dk citerer en artikel på Life Science.
Under arbejdet med lykkelig-projektet er vi stødt på flere eksempler på, at heller ikke danske matematiklærere er fordomsfri, hverken i folkeskolen eller gymnasiet. Men forskning viser jo også, at har en lærer høj forventning til, at man kan klare noget, klarer man mere. I modsat tilfælde opgiver man hurtigere.
Hvor kunne det være rart, om nogen foretog en undersøgelse om det er en udbredt tendens i Danmark eller blot en sjælden foreteelse. En sort på hvid dokumentation er nok det eneste, der kan gøre lærere, elever og forældre bevidste om den ubeviste kønsdiskrimination.
Det er jo interessant at se, at i flere lande er pigerne gennemsnitligt bedre end drenge. Sverige er et af eksemplerne derpå. Der er så tal for, at blandt de allerdygtigste dominerer drenge stort. Men også helt i toppen har pigerne i visse lande vippet drengene af tronen.